Thursday, 1 December 2011

"KEK BATIK versi CIK DONIS"

Hari ni Cik Donis nk crita laa ckit pengalaman ptama  Cik Donis buat kek batik yg x brape nk memuaskan ni . Almaklum laa nme pon pngalaman ptama . But not bad jgak laa hasil air tgan Cik Donis ni . hahaha . Msih lg bole dikunyah n ditelan smpai ke perot  :D


BENDA2 YG DIPERLUKAN :
  • 1/4 buku mentega /
  • 6 sudu beso serbuk koko / milo
  • gula secukup rasa
  • 2 kilo biskut marie (1packet)
  • 1 tin susu cair (F&N seeloknye )
  • sedikit air (jika perlu)

CARA NK BUAT :
  1. masukkan susu cair ke dalam periuk dan kacau sehingga rata.
  2. masukkan 1/4 mentega dan biarkn sehingga cair
  3. masukkan 6 sudu milo dan gula secukup rasa dan kacau sehingga sebati
  4. apabila sudh rata masukkn biskut marie ke dalamnya . Gunakan api yg kecil saja .
  5. masukkan ke dalam bekas . Mampatkan kek ini dgn menggunakan plastik dan ditekan dgn tangan. Pastikan kek ini telah diratakan dgn sekata ke dalam bekas.
  6. Sejukkan selama setengah hari.

inilah hasilnye =="
hanya satu gambar je  yg Cik Donis dpt letak . kang letak byk2 ,  x selera plak korng nk tgok . kihkihkih :P

Kek batik ni x brape nk jadi di sebabkn kesengalan Cik Donis sndri . Spatutnye kek tu memerlukan 2 kilo biskut marie . Tp ape yg Cik Donis buat ialah hanya meletakkan 1 1/2 kilo je biskut . huahua . puncanye di sebabkn Cik Donis takot kek ni trlalu keras utk di makan . Dengan yakin diri Cik Donis menyejukkan kek batik ni ke dalm peti ais dengan banggannye . Hasilnye , tnggu pnye tnggu selama 24 jam , kek yg kluar  amatlah tersangat lembik . Hampa dan kecewa pon ade sbb hasilnye x seperti yg dibayangkan . Nseb baik ade mummy  yg slalu memberi smangat . Rasa kek ni pon sebenarnye xde laa terok sgt . LEMBIK DI LUAR TP MANIS DI DALAM semanis senyuman Cik Donis (hahaha . perasan lagi ) . Kek ni berjaya jgak di habeskan oleh abg n adik Cik Donis walaupon pada mulanye mereka mengutuk kaw2 . Pada anda2 smua , jgn jadi sprti Cik Donis ye . Terlalu yakin diri dan kemudiannye sendiri yg kecewa . hahahaha . ~SELAMAT MENCUBA~

8 comments:

  1. cukup satu gambar pon da rasa cam hilang selera seminggu nih

    ReplyDelete
  2. lol . hahhahaha . dengkinye ... at least ade gak effort nk mncuba :P

    ReplyDelete
  3. erkk..bulan slalu buat kek ni..tp xpenah letak gula n x guna susu cair, just guna susu pekat =p..bulan slalu letak koko lebih dr milo..x suka manis2 sgt ^_^

    ReplyDelete
  4. owhh yeke . gne susu pekat ke ?? x penah pulak donis wt cmtu . kalo x ltak gula , bukan cm pahit2 ke ??

    ReplyDelete
  5. xla..x pahit pun..jnji dodo buat secukup rasa antara milo, koko & susu..nk pahit skit letak koko lebih..

    ReplyDelete
  6. time tgh masak sblum cmpur biskut tu dodo curi2 la rasa..kurang manis tmbah susu, manis sgt tmbah koko..kalo biskut xbnyk, buat la air coklat tu sikit & pekat..kuantiti air coklat tu kna sesuai dgn kuantiti biskut..

    ReplyDelete
  7. oke bulan . nnt dodo try lg . hehe . mekasih ye :)

    ReplyDelete
  8. kalau k rina x gemar plak guna susu pekat sbb susu pekat mcm x brp menyihatkan lah kununnya haha..

    ReplyDelete