Saturday, 31 December 2011

WELCOME 2012 !!!

assalamualaikum pembuka kata ..
agak lama x meng'update' bl0g Cik Donis ni..
hmmmmmmmm...
1 januari 2012 ???
mcm x percaya je da msuk tahun baru ...
so ,,
tahun baru , azam baru , umo baru , cita2 baru , hobi baru , bf ponn baru ....
bf baru ???????!!!! 
tidak tidak tidak  ......
hanya setia pada si dia ... hehe 
ok lah ,,
 di kesempatan ini ,, Cik Donis ingin mengucapkan Selamat Tahun Baru kpd semua ..
semoga tahun baru ini byk membawa sinar cemerlang  dlm hidup kita semua ..
umo pon semakin meningkat bukan semakin menurun .. hihi
termasok laa umo Cik Donis sendiri ...
semoga dpat mnjadi lbih matang n mengurangkan perangai giler2 tu ..

ape yg telah berlaku di tahun lalu dijadikan pengajaran utk kita semua membaiki kesilapan diri...
lets bygone be bygone :D
chaiyok !! chaiyokk !!

salam sayang dari Cik Donis utk semua :)

Wednesday, 14 December 2011

APE BNDE TU PISANG KAKI ????? O.o


okeyh hari ni Cik Donis nk tulis pasal pisang kaki .tatawu laa korang penah dgr ke x .  First time ni dgar nama buah pisang kaki n first time makan buah ni . x pnah knal n tawu pon buah ni wujud . KAHKAHKAH !!!  cyannye Cik Donis ni . Ketinggalan zaman betol ==" . mula2 igt ni buah tomato tp apesal wrnanye kekuningan . Penah gak terpikir nak msak buah ni buat lauk mcm buah tomato . KAHKAHKAH !!! 

APA ITU PISANG KAKI ???  ADAKAH IANYA PISANG YG MEMPUNYAI  KAKI ??? 

Pisang kaki sejenis buah yang berkhasiat yang mengandungi vitamin C, glukos, sukros, fruktos dan iodin, bernilai tinggi dari segi perubatan. Ia amat berkhasiat dalam menurunkan tekanan darah tinggi, meningkat pengaliran darah dalam pembuluh darah koronori, mengatasi masalah sembelit dan meredakan sedu.

 Sungguhpun buah ini disebut pisang dan berwarna kuning tetapi bentuk serta isinya tidak menyerupai pisang-pisang biasa yang lain. Buah yang berbentuk bulat, berisi ranggup dan berbiji ini berasal dari keluarga Ebenacea. . Serbuk putih yang terdapat pada permukaan buah pisang kaki yang kering juga manis rasanya dan mengandungi manitol, glukos dan vitamin C amat baik untuk paru-paru dan jantung.


sangat berkhasiat buah ni . Sedap pon bole tahan gak laa . Manis2 rasa dye . Sekali tgok cm buah tomato pon ade tp pisang kaki lbih beso ckit . oke skrg korang da tawu kn rupa pisang kaki . try2 laa makan hri2 sme mcm Cik Donis buat . makn 3 bijik sehari . HAHA . banyakkanCik Donis makan ?? sbb buah ni sedap sgt ...... x yah makan nasik pon x pe asalkan dpt telan ini buah . KIHKIH :P

Saturday, 10 December 2011

"CINTA SAYANG"

  • Mencintai seseorang tidak semestinya kita memiliki dirinya . Oleh itu sayangilah diri kita dari disakiti oleh cinta kerana cinta tak semestinya dapat membahagiakan kita .
  • Persahabatan lebih bermakna dari percintaan yang mengecewakan 
  • Insan yang lemah akan membiarkan cinta menguasai dirinya sehingga merana , insan yang bijak akan menguasai cinta hingga gagal membuatnya kecewa.
  • Cinta itu ibarat nyamuk yang menggigit , dibiar sakit digaru sedap.
  • Sebelum mencintai seseorang , cintailah diri sendiri terlebih dahulu . Kerana orang yang tidak menyayangi dirinya amat sukar untuk membahagiakan orang lain.
  • Jangan permainkan perasaan orang dengan cinta yang mengecewakan jika tidak suka perasaan kita pula dipermainkan orang lain.
  • Kejarlah cita-cita sebelum cinta , apabila tercapainya cita-cita , maka dengan sendirinya cinta itu akan hadir.
  • Janganlah engkau menangis kerana gagal bercinta kerana lambat-laun pasti manusia akan meningalkan segala apa yang dicintainya.
  • Cinta itu cahaya yang menyirami kehidupan . Hidup menjadi suram jika orang yang kita cintai tidak turut sama menikmatinya.
  • Cinta itu adalah api , namun kita tidak pernah akan tahu sama ada api itu akan menghangatkan atau menghanguskan kita. 
  • Segulung ijazah adalah lebih bermakna dari surat cinta.
p/s : jiwang madah berbunga Cik Donis ini hari  . hehe :)

Tuesday, 6 December 2011

LELAKI OHHH LELAKI !!!!


Kalau perempuan cantik pendiam
Lelaki akan kata: wow!ciri2 isteri idaman...
Kalau perempuan tak cantik pendiam
Lelaki akan kata: tak reti berkomunikasi agaknyer...

Kalau perempuan cantik berbuat jahat
Lelaki akan kata: mst ada krisis nih...kesiannyer...
Kalau perempuan tak cantik berbuat jahat
Lelaki akan kata: dah la tak lawa,perangai plak mcm sial!!

Kalau perempuan cantik menolong lelaki yg kesusahan
Lelaki akan kata: wow!heroin sejati...
Kalau perempuan tak cantik menolong lelaki yg kesusahan
Lelaki akan kata: hmm...taktik nak ngorat la tu...

 
Kalau perempuan cantik dpt lelaki handsome
Lelaki akan kata: ok la...bagai pinang d belah dua...
Kalau perempuan tak cantik dpt lelaki handsome
Lelaki akan kata: kesian...mst dah kena bomoh lelaki tu...

Kalau perempuan cantik d tinggal kekasih
Lelaki akan kata: buta kayu btol mamat tu!!
Kalau perempuan tak cantik d tinggal kekasih
Lelaki akan kata: patut pon kena reject...

Kalau perempuan cantik bawa BMW
Lelaki akan kata: ntah dato' mana bela ni...
Kalau perempuan tak cantik bawa BMW
Lelaki akan kata: mesti anak org kaya ni

Kalau perempuan cantik menuang air ke gelas lelaki
Lelaki akan kata: wah...caringnyer...
Kalau perempuan tak cantik menuang air ke gelas lelaki
Lelaki akan kata: eleh,gedik la tu...

Kalau perempuan cantik bersedih hati
Lelaki akan kata: don't worry,i will make u happy forever...
Kalau perempuan tak cantik bersedih hati
Lelaki akan kata: ckit2 nangis!!gembeng tol..ngade2 la...

Kalau perempuan cantik pandai masak
Lelaki akan kata: dah la lawa,pandai masak plak tu...
Kalau perempuan tak cantik pandai masak
Lelaki akan kata: ntah sedap ke tak tu...

Kalau perempuan cantik main2 miskol
Lelaki akan kata: syoknye!!rindu la tu...
Kalau perempuan tak cantik main2 miskol
Lelaki akan kata: ko ni takde keje lain ke??!sibuk ni tau tak!!


p/s: hahaha . betol ke ni ?? wallahualam . tepuk dada tanya iman . renung2kan laa . ~ ape pon x boleyy ni ~

Monday, 5 December 2011

"CINTA ALAM SIBER"

HATI berdebar-debar malah mungkin tidak lena melelap mata mengenangkan pertemuan kali pertama dengan si dia apatah lagi jika tidak pernah bertentang mata.

Namun, sering juga didengari bermacam keburukan akibat pertemuan kali pertama selepas berkenalan di alam siber.

Ada yang mengadu dirinya terpedaya oleh pengguna Internet yang menipu identiti diri. Lebih melucukan, ada yang mengaku masih bujang walaupun anak sudah berderet.

Tidak kurang juga si perempuan yang bergelar tunangan atau isteri orang yang masih cuba ‘menjerat’ cinta sekadar untuk memenuhi masa lapang atau suka-suka.

Segelintirnya melahirkan rasa kesal atas penipuan pasangan yang menjadi lawan sembang Internetnya itu.
Namun, ada juga yang tidak pernah serik. Lebih merisaukan, jerat yang sama digunakan untuk memancing mangsa yang lain pula.

Dari sudut positif pula (biarpun tidak terlalu tinggi), ada yang menemui cinta sejati dan berakhir dengan perkahwinan membahagiakan.

Bagi yang melalui detik indah, pastinya sembang di Internet itu menjadi kenangan manis dalam perhubungan antara dua insan bercinta.

Apapun, tidak salah jika mengambil langkah berjaga-jaga sejak awal. Beringat sebelum kena, bukan menyesal sesudah terkena.

Untuk mengelak daripada terkena, renungkan panduan berikut yang boleh dijadikan peringatan:
  • Ketahui seseorang dengan mendalam terlebih dulu sebelum mengambil keputusan untuk bertemunya.
  • Gunakan e-mel atau laman sembang untuk berkomunikasi. Jangan mudah memberi nombor telefon kerana anda tidak benar-benar mengenali rakan siber baru anda itu.
  • Cuba bertanya soalan yang boleh membantu anda mengenalinya sama ada dia pasangan yang dicari-cari.
  • Tanya soalan sebanyak mungkin sehingga anda benar-benar mengenali personaliti seseorang itu.
  • Sentiasa simpan maklumat yang diberitahu pasangan baru anda itu mengenai dirinya. Pastikan maklumat itu tidak berubah apabila anda bertanya mengenainya pada waktu yang lain. Ini penting untuk memastikan dia bersikap jujur atau sebaliknya.
Kebiasaannya, ada dua golongan dalam masyarakat Internet. 

  • Golongan pertama ialah mereka yang suka menyamar dan tidak mendedahkan identiti, lazimnya mereka punya niat tertentu.
  • Golongan kedua pula ialah mereka yang sentiasa bersikap jujur. Golongan ini berpendapat memandangkan mereka tidak dapat dilihat orang lain, tiada sebab mereka perlu berpura-pura.
  •  Jangan mudah percaya pada sesiapa saja walaupun orang yang anda hubungi melalui Internet kelihatan seperti benar-benar memahami diri anda. Ini kerana masih ramai orang yang berpura-pura di Internet.
  • Jangan menganggap sembang di Internet terlalu serius kerana ia hanya tempat mencari teman baru. Anda masih perlu berjumpa secara fizikal untuk benar-benar mengenali pasangan anda.
  • Anda boleh memberi maklumat yang anda inginkan tetapi jangan mendedahkan maklumat peribadi seperti alamat rumah, sekolah, telefon atau tempat kerja.
  • Berhati-hati jika individu itu mendesak untuk mendapatkan maklumat peribadi anda.

Tip untuk berjumpa kali pertama

  1. Anda hanya perlu berjumpa si dia selepas pasti dia adalah orang yang anda cari dan minati. Jika tidak, terus saja menjadi rakan siber.
  2. Bertemu di tempat awam dan bawa rakan-rakan anda sekali. Jangan sekali-kali pergi seorang diri. 
  3. Pastikan makanan dan minuman dinikmati bersamanya selamat. Jangan sekali-kali pergi ke bilik air dan meninggalkan makanan di atas meja kerana anda tidak tahu kemungkinan sesuatu dimasukkan ke dalam makanan atau minuman ketika anda tiada.
  4. Apabila bertemu, orang yang anda jumpa adalah orang yang anda sering hubungi dalam talian. Anda boleh bertanyakan soalan biasa ketika berbual di Internet.
  5. Jika anda rasa sesuatu tidak kena, elakkan perjumpaan itu segera.
Tip untuk pertemuan seterusnya
  •  Teruskan perasaan was-was terhadap orang yang anda temui. Teruskan langkah berjaga-jaga seperti perjumpaan pertama.
  • Dapatkan maklumat tempat tinggal atau kerja. Ini penting untuk memudahkan anda mencarinya jika sesuatu berlaku.
  • Anda perlu mengenalinya dengan lebih dekat seperti menilai gaya hidup dan keperibadiannya.

p/s : jodoh pertemuan di tangan tuhan . kdg kala percintaan dtg dr pelbagai cara, tidak salahkan internet sebagai medium permulaan. Tetapi rasanya perlu berhati-hati . Jangan mudah percaya dalam kita begitu terdesak dalam mencari insan untuk menyayangi dan disayangi. Tapi ade jugak cinta alam siber ni yg kekal hingga ke gerbang perkahwinan :) "TEPUK DADA TNYA MINDA"

Saturday, 3 December 2011

"PERKATAAN2 RUTIN POMPUAN2 SUKA SGT GUNAKAN !!!!"

FINE
Ini la yang perempuan suka gunakan untuk hentikan pergaduhan, lebih-lebih lagi bila dia rasa dia yang betul dan anda kena diam. Jangan sekali kali gunakan perkataan ini untuk memberi gambaran rupanya, terutama sekali apabila dia sedang mencuba pakaian di kedai – hanya akan membawa anda berdua bergaduh.


LIMA MINIT
Ini sebenarnya setengah jam. Ianya sama jugak dengan lima minit yang perlawanan bola sepak akan berakhir sebelum anda membawa sampah ke luar, jadi ini adalah pertukaran yang seimbang.


TAKDE APA-APA
Ini bermakna “something” dan anda perlu berjaga-jaga! Perkataan ini melambangkan perasaan perempuan yang inginkan anda berputar-putar kat dalam macam mesin basuh. Selalunya, ini akan memulakan pergaduhan yang akan bertahan selama ‘LIMA MINIT’ dan diakhiri dengan ‘FINE’.


PERGILAH! (dengan kening terangkat)
Ini adalah satu cabaran yang akan membuat si perempuan menjadi marah dengan ‘TAKDE APA-APA’ dan diakhiri dengan ‘FINE’. PERGILAH (dengan kening biasa) Ini bermakna ‘mengalah’ atau ‘buat je la apa yang awak nak sebab saya tak kisah’. Anda hanya akan mendapat situasi ini dan dalam beberapa minit diikuti dengan ‘TAKDE APA-APA’, ‘FINE’ dan dia akan bercakap kembali dengan anda dalam masa ‘LIMA MINIT’ apabila dia dah sejuk.


MENGELUH YANG KUAT
Ini sebenarnya bukanlah perkataan, tetapi kenyataan yang sering disalah anggap oleh kaum lelaki. ‘MENGELUH YANG KUAT’ bermakna dia merasakan anda adalah seorang yang bodoh ketika itu dan dia sendiri terfikir kenapalah dia menghabiskan masa berdiri di situ dan bergaduh mengenai ‘TAKDE APA-APA’.


MENGELUH YANG PERLAHAN
Lagi sekali, ini bukanlah perkataan. ‘MENGELUH YANG PERLAHAN’ membawa maksud yang dia berasa puas. Adalah lebih elok jika anda duduk diam, jangan buat sebarang tindakan… dan dia akan kekal puas.


OKAY LAH
Ini adalah kenyataan yang paling merbahaya seorang perempuan boleh buat kepada lelaki. ‘OKAY LAH’ bermakna dia ingin berfikir panjang sebelum dia membalas terhadap perbuatan anda yang telah menyakitkan hatinya. ‘OKAY LAH’ selalunya digunakan dengan ‘FINE’ bersama ‘Kening Yang Terangkat’.


BUAT LAH
Satu ketika di masa depan dalam masa terdekat, anda akan dilanda masalah yang besar.


TOLONGLAH
Ini bukan kenyataan, sebaliknya adalah pelawaan. Seorang perempuan memberi anda peluang untuk mengeluarkan sebarang alasan atau sebab di atas apa yang telah anda lakukan. Anda mempunyai peluang yang adil dengan kejujuran, jadi berhati-hati dan anda tidak akan mendapat ‘OKAY LAH’.


TERIMA KASIH
Seorang perempuan mengucapkan terima kasih. Jangan pengsan. Terima dan ucapkan sama-sama.


TERIMA KASIH BANYAK-BANYAK
Ini banyak berbeza dari ‘TERIMA KASIH’. Seorang perempuan akan menggunakan ini apabila dia dah terlampau marah pada anda. Ini menunjukkan yang anda telah menyinggung perasaannya dan akan diikuti dengan ‘MENGELUH YANG KUAT’. Berhati-hati untuk tidak bertanya apa yang salah selepas ‘MENGELUH YANG KUAT’ kerana ini hanya akan membuat dia berkata ‘TAKDE APA-APA’.


p/s: Cik Donis suka sgt gunakan 'FINE' ,'TAKDE PAPE' . Paling fanatik ngan perkataan 'WHATEVER' !!! hikhikhik :P

Friday, 2 December 2011

"TANGISAN LELAKI"

Tahukah engkau, Lelaki sebenarnya jauh lebih sering MENANGIS?
Namun mereka menyembunyikan tangisnya di dalam kekuatan akalnya.
Itulah mengapa Allah menyebutkan pada lelaki lebih kuat akalnya berbanding seorang wanita. Dan itulah sebabnya mengapa tiada yang kau lihat melainkan selain kedegilan mereka.
Lelaki menangis kerana tanggung jawabnya di hadapan Allah.
Dia menjadi tonggak penyangga dalam rumah tangga.
Menjadi pengawal Tuhan bagi Ibu, saudara perempuan, isteri dan anak-anaknya.
Maka, tangisnya pun tidak pernah nampak dimatanya.
Tangisan lelaki adalah pada keringat yang bercucuran demi menafkahi keluarganya.
Tidak dapat kau lihat tangisnya pada keluh kesah di lisannya?
Lelaki “menangis” dalam letih & lelahnya menjaga keluarganya dari kelaparan.
Tidak dapat kau dengar tangisnya pada omelan-omelan di bibirnya.
Lelaki menangis dalam tegak & teguhnya dalam melindungi keluarganya dari terik matahari, deras hujan serta dinginnya angin malam.
Tidak nampak tangisnya pada peristiwa kecil & remeh
Lelaki menangis dalam kemarahannya, bila kehormatan diri & keluarganya digugat.
Lelaki menangis dengan sigap bangunnya di kegelapan dini hari.
Lelaki menangis dengan bercucuran peluhnya dalam menjemput rezeki.
Lelaki menangis dengan menjaga serta melindungi orang tua, anak & istri.
Lelaki menangis dgn tenaga dan darahnya menjadi ganda bagi agamanya.

Namun…
Lelaki pun sungguh-sungguh menangis dengan air matanya dikesendiriannya, menyedari tanggungjawabnya yang besar di hadapan Allah.
Pandanglah Ayah…
Pandanglah Suami…

Pandanglah Saudara lelaki…

Sesungguhnya syurga Allah berada di dlm keredha’an mereka…

Thursday, 1 December 2011

"KEK BATIK versi CIK DONIS"

Hari ni Cik Donis nk crita laa ckit pengalaman ptama  Cik Donis buat kek batik yg x brape nk memuaskan ni . Almaklum laa nme pon pngalaman ptama . But not bad jgak laa hasil air tgan Cik Donis ni . hahaha . Msih lg bole dikunyah n ditelan smpai ke perot  :D


BENDA2 YG DIPERLUKAN :
  • 1/4 buku mentega /
  • 6 sudu beso serbuk koko / milo
  • gula secukup rasa
  • 2 kilo biskut marie (1packet)
  • 1 tin susu cair (F&N seeloknye )
  • sedikit air (jika perlu)

CARA NK BUAT :
  1. masukkan susu cair ke dalam periuk dan kacau sehingga rata.
  2. masukkan 1/4 mentega dan biarkn sehingga cair
  3. masukkan 6 sudu milo dan gula secukup rasa dan kacau sehingga sebati
  4. apabila sudh rata masukkn biskut marie ke dalamnya . Gunakan api yg kecil saja .
  5. masukkan ke dalam bekas . Mampatkan kek ini dgn menggunakan plastik dan ditekan dgn tangan. Pastikan kek ini telah diratakan dgn sekata ke dalam bekas.
  6. Sejukkan selama setengah hari.

inilah hasilnye =="
hanya satu gambar je  yg Cik Donis dpt letak . kang letak byk2 ,  x selera plak korng nk tgok . kihkihkih :P

Kek batik ni x brape nk jadi di sebabkn kesengalan Cik Donis sndri . Spatutnye kek tu memerlukan 2 kilo biskut marie . Tp ape yg Cik Donis buat ialah hanya meletakkan 1 1/2 kilo je biskut . huahua . puncanye di sebabkn Cik Donis takot kek ni trlalu keras utk di makan . Dengan yakin diri Cik Donis menyejukkan kek batik ni ke dalm peti ais dengan banggannye . Hasilnye , tnggu pnye tnggu selama 24 jam , kek yg kluar  amatlah tersangat lembik . Hampa dan kecewa pon ade sbb hasilnye x seperti yg dibayangkan . Nseb baik ade mummy  yg slalu memberi smangat . Rasa kek ni pon sebenarnye xde laa terok sgt . LEMBIK DI LUAR TP MANIS DI DALAM semanis senyuman Cik Donis (hahaha . perasan lagi ) . Kek ni berjaya jgak di habeskan oleh abg n adik Cik Donis walaupon pada mulanye mereka mengutuk kaw2 . Pada anda2 smua , jgn jadi sprti Cik Donis ye . Terlalu yakin diri dan kemudiannye sendiri yg kecewa . hahahaha . ~SELAMAT MENCUBA~