Friday, 20 July 2012

Wahai kaum2 wanita beringat2lah ~~~

Dosa seorang wanita yang tidak menutup aurat dan melakukan maksiat tidak ditanggung olehnya seorang sahaja. Tetapi beliau turut mengheret puluhan orang lain yang akan menanggung dosa bersamanya. Adakalanya si wanita ini berkata:


‘Aku tidak menutup aurat itu aku punya pasal la! Bukan aku menyusahkan kamu pun!’
 Sebenarnya beliau silap! Dek kerana dirinya yang tidak menutup aurat, beliau telah membuatkan orang-orang yang bertanggungjawab mendidik dan menjaganya turut menanggung dosa terutamanya suami , ayah , saudara lelakinya , anak lelakinya


Keempat-empat golongan lelaki ini perlu bertanggungjawab memikul beban dosa yang dibuat oleh seorang wanita. Adakah ini dikatakan tidak menyusahkan?

Itu baru sebahagian. Mereka yang disenaraikan di atas adalah orang-orang yang perlu ‘bertanggungjawab’, belum termasuk orang-orang lain yang ‘terlibat’. Di bawah ini saya senaraikan pula orang-orang lain yang terlibat kerana dosa seorang wanita:

Sahabat

Sahabat yang menyuruh, mencadangkan dan yang dijadikan contoh untuk seorang wanita membuka aurat perlu menanggung dosa yang sama seperti wanita yang membuka aurat.
Sahabat yang tidak menegur juga perlu menanggung dosa kerana tidak menyampaikan amanah dari Allah. Telah dinyatakan bahawa kita perlu membuat teguran dalam peringkat: 

(1) Tegur dengan tangan jika terdaya.
(2) Tegur dengan mulut jika terdaya.
(3) Benci di dalam hati. Dan ini adalah selemah-lemah iman.
Jika tidak menegur kita sekurang-kurangnya perlu merasa benci di dalam hati. Bukankah hal ini menyusahkan orang lain?


Orang yang melihat
Sesiapa sahaja yang melihat dengan syahwat dan ghairah akan menanggung dosa penglihatan dan dosa hati. Setiap mata yang memandang walaupun hanya sehelai rambut akan membuatkan si wanita itu bertambah dosa berlipat kali ganda.
 
Jurufoto
Jurufoto yang mengambil gambar wanita bukan mahramnya yang tidak menutup aurat adalah berdosa. Dosanya akan bertambah apabila menyebarkan gambar itu dalam majalah, internet dan seumpamanya.
  
Penerbit surat khabar, majalah, blog dan sebagainya.
Mana-mana sahaja media yang memaparkan aurat wanita adalah berdosa. Tengok saja penulis blog gosip, majalah, surat khabar dan sebagainya. Semuanya dipenuhi dengan gambar-gambar wanita yang tidak menutup aurat. Kesemua orang ini menanggung dosa disebabkan oleh wanita yang tidak menutup aurat.

Penjual/ penyebar
Orang yang menjual majalah, gambar-gambar dan sesiapa sahaja yang menyebarkan gambar wanita yang tidak menutup aurat dalam FB, Tagged, Friendster, Myspace dan sebagainya turut menanggung dosa. Dalam Islam, apa sahaja yang haram adalah haram untuk dijual dan disebarkan.
 
Pembeli/ pembaca
Orang yang membeli dan membaca turut menanggung dosa. Sesiapa yang menyumbang dan memberi sokongan untuk kejayaan mereka-mereka yang mendedahkan aurat ini akan menerima saham dosa masing-masing. Kerana disebabkan merekalah golongan-golongan yang tidak menutup aurat ini semakin bangga dengan dosa-dosa mereka.


Inilah antara orang yang akan menanggung dosa kerana seorang wanita yang tidak menutup aurat. Tidak cukupkah senarai ini menjelaskan bahawa betapa perbuatan tidak menutup aurat itu akan menyusahkan orang lain? Itu belum termasuk orang-orang yang melihat dengan ghairah sehingga menyebabkan mereka berniat untuk merogol, mencarut, memaki-hamun, mengumpat tentang keburukan bentuk tubuh wanita itu dan banyak lagi kesan buruk yang perlu ditanggung disebabkan sikap sombong seorang wanita yang tidak menutup aurat.

nauzubillah ....
kredit :penpatah blogspot.com

p/s : wanita2 di luar sana beringat2lah ... apabila di tegur , janganlah kamu suka membantah dengan kata2 "suka aku lah . dosa aku yang tanggung . kubur masing2" 
renung2kanlah ....



Thursday, 21 June 2012

tangisan dalam ketawa :D

assalamualaikum
oke sje2 nk update blog hri ni
lme x on9
sbb...........
msuk wad lg =..=
8 jun admit 11 jun descharge
oke rse bangga sgt sbb da kuar wad n dah tentu laa kalo kuar wad msti da walafiat ....
malangnya ...
14 jun admit lg !!
wadehell laa :'(
tp spital yg berbeza
ade ketenangan wajahku di citu ...
selesa wokkk kt cni 
kahkahkah 
x macam hospital S******* A***** !!
baek2 demam ckit2 tros bole koma msok ctu =..=
14 jun admit 18 descharged 
yahoooooooo !!!
sehat sepenohnye :))
kesihatan yg laen2 pon da semakin pulih :))
happy ^_^
x happynye sbb susah nk crik urat yg halus 
cm benang jahit baju tu =.=
jahanam tgan aku mcm tgan org yg
 xde perasaan sakit apabila di cucuk2 =..=
benci benci g spital :'(
oke bye sekian .....

Sunday, 20 May 2012

sEsal yg mEmang x bErguna ..!!!!

adesss ,, insap insap . di sebab kn  3 biji  jeruk ,, terpaksa menahan kesakitan selama seminggu ... 
puncanye :
  1. dah tawu puasa perot mmg kosong , berbuka pon ala kadar je makan mee sup ... mlut punya gatal tros mkan jeruk ! bukn setengah bijik tp 3 bijik sekaligus .. niat mula2 nk mkan 1 je tp nme pon manusia kn ... mne penah ckup dgn 1 !! kahkahkah
  2. da tawu ade gastrik tp x sedar diri nk makan jeruk . last2 hamek ko balasan yg setimpal . menangis guling2 menahan kesakitan . seyes mcm separuh nyawa melayang... maklum laa jeruk ni byk asid ...
  3. gastrik dah makin pulih ... tp malangnye !! demam pula menjelma setelah menahan kesakitan gastrik yg melampau . nasib nasib =.=
  4. demam kalo sehari or 2 hari kira x membimbangkan laa sgt .... tp demam seminggu laa pulakkkk ... punahhhh2 . pling x suka kalo demam2 ni ,, konfem darah akan menghilangkan diri beliau . sadisssss
ape2 pon skarang kesihatan semakin baik . cuma kdang2 perot memulas2 . bubur adalah makanan utama selama seminggu... yeahhh !!
pling best berat dah TURUN 3 kilo !!!  hahahhahah 
 lastly ,, mmg x guna da nk menyesal... mmg itu laa balasannye kalo x kawal ape yg di makan ...
bye3 !! adiosss ~~~~